Remember the Lion: „Közép-Európában meghatározó lehet a magyar design”

A Remember the Lion még friss cégnek számít a designer szakmában, ám a két alapítónak már most sikerült kiemelkedő eredményeket elérnie, hála kreativitásuknak és üzletpolitikájuknak. Betonborítású üvegeikre egész Európa felfigyelt, idén ők vitték el a European Sign Award első helyezését, megrendeléseiknek hála pedig elérték azt is, hogy cégként tudják gyártani különleges és funkcionális termékeiket. Az üzletpolitikán, minőségen és kreativitáson kívül Oravecz András grafikus- és formatervező, illetve Tóth Endre Nándor fotós és marketinges kiforrott filozófiájukkal is kiemelkedik a magyar designvilágából, aminek mellesleg fényes jövőt jósolnak. A Remember the Lion fiúival többek között erről a fényes jövőről, a designerek oktatásáról, funkcionalitásról, inspirációról és üzletről beszélgettünk.




Oravecz András és Tóth Endre Nándor

A betonborítású üvegek története szerint véletlenül, spontán módon találtátok ki az ötletet. Hogy jön máskor az inspiráció?

Nándor: A betonborítás egy véletlen kapcsán született meg, de a többi termékünknél minden nagyon tudatos és tervezett. Korábban a Lion projekt mindkettőnknek csak mellékállás volt, most már főállásként dolgozunk a saját cégünkben. Elég sok megrendelésünk van, ezért a tervezésre szánt időt optimálisan ki kell használnunk. Sokat kutatunk az interneten és személyesen külföldön, kiállításokra járunk, követjük a magyar és nemzetközi designerek munkáit. Figyeljük az aktuális trendeket, de nem akarunk mindenféleképpen megfelelni azoknak.

András: Sokat járunk design kiállításokra. Nemrég jártunk Milánóban és Londonban, mindkettő egy nagy olvasztótégely, az előbbi a divatnak és bútor-designnak, az utóbbi az ipari formatervezésnek. Mivel Nándi a sales-es is egyben, leginkább ő szokott külföldre menni. Londonban óriási Apple-bázis van, sokan gyártanak kiegészítőket, ezért kellett egy piackutatás. Jók a designerek weboldalai, jól fel vannak építve, de jobb személyesen ott lenni, megfogni, megnézni a tárgyakat, megnézni a gyártástechnológiáját, esetenként újat tanulni másoktól.

Nándor: Fontos, hogy személyesen láthassuk a dolgokat, ne csak fotókon. Mivel fotós is vagyok, tudom, hogy mennyit lehet javítani és manipulálni a dolgokon, de amit az ember kézbe vesz, ami kikerül a boltba, az már egy végtermék. Csak így tudjuk megfigyelni az apró részleteket, az esetleges hibákat, vagy a tökéletességet. Mi is ehhez igazodva alkotunk, olyan termékeket készítünk, ami legalább olyan, mint a képeken, de lehetőleg jobb.

„Figyeljük az aktuális trendeket, de nem akarunk mindenféleképpen megfelelni azoknak”


Milyen a hangulat egy ilyen rendezvényen? Konkurenciaként néztek egymásra, vagy próbáljátok azért segíteni is egymást?

András: Nem akarunk konkurenciái lenni senkinek, mert mindig igyekszünk úgy megtalálni azt a kihasználatlan piaci szegmenst, amibe a termékeinket bele tudjuk illeszteni. Ezért is van a sok kiegészítő szolgáltatásunk.

Nándor: Igyekszünk olyan dolgokat csinálni, amiket mások nem csinálnak, és ha funkcióban nem is sikerül, akkor a célunk, hogy minőségben különbözzünk.

András: Nekünk is az a jó, ha van egy baráti hangulat és egy közösség. Mert végülis a céljaink azonosak.

Nándor: Ami miatt egyediek például a bőrtermékeink, hogy minden telefonra, tabletre, laptopra külön tárgyat készítünk, nincsenek univerzális tokjaink. Minden bőr termékünk kézzel varrva készül, nem varrógéppel. Ha egyedi kéréssel keresnek meg minket, azokra is szívesen reagálunk.  És egyedi illusztrációval is el tudjuk látni a termékeinket. Ami lássuk be, prémium termékeknél igen ritka.
Ezt a branding lehetőséget felhasználjuk az arculattervezésnél is.

„Célunk, hogy minőségben különbözzünk”


Mennyire segíti a munkát egy ilyen jellegű cégnél, hogy Nándor közgazdász?

András: Nagyon sokat. Alapvetően én vagyok a designer, de Nándit is annak tekintem, hiszen együtt ötletünk. A fotózás miatt van egy jó esztétikai érzéke, de képes gazdasági oldalról is megközelíteni a tervezést. Ezeket vegyítve nézi meg a koncepcióimat, vagy sokszor ő maga jön saját ötletekkel. Elengedhetetlen egy tervező cég életében, ha sikeres szeretne lenni, hogy legyen egy nagyon jó marketinges és egy nagyon jó sales-es a csapatban.

Nándor: Ahhoz, hogy cégként tudjunk működni, fontos az a tudás, ami egy vállalkozás működtetéséhez szükséges. Nekem nem ez az első cégem, így szerencsére több éves tapasztalatom van ezen a területen. Már fotósként is hasznos volt az, hogy tudtam üzletileg gondolkodni, akár az ügyfélkeresés vagy a menedzsment kapcsán.

Optimálisan alakult, hogy ketten alapítottuk ezt a céget és mindkét oldalról van olyan jellegű szaktudás, ami erősítheti az egésznek a működését.

„Elengedhetetlen egy tervező cég életében, ha sikeres szeretne lenni, hogy legyen egy nagyon jó marketinges és egy nagyon jó sales-es a csapatban”


Fordítsuk ki az előző kérdést. A hivatalos céges felépítés és nézőpont nem blokkolja a kreativitást?

András: Amikor a cég ügyeivel kell foglalkozni, az adminisztrációval, az üzleti tervvel, satöbbi, akkor nem tudunk a tervezésre összpontosítani. Az elején ezzel nem volt annyi gond, de ahogy fejlődtünk egyre több időt vett igénybe a tárgyalásokkal és az adminisztrációval töltött idő. Ezért döntöttünk úgy, hogy átalakítjuk a cégszerkezetet, és bevonunk erőforrásokat a cégbe. Ez a változás sok területet érint, aminek a részleteibe nem megyek most bele, de hamarosan úgy is minden kiderül. Mindez azért is fontos, hogy az arányok újra visszabillenjenek és többet tudjunk foglalkozni a kreatív munkával, mint a céges dolgokkal.

Nándor: Ha van egy jó ötlet és megnézzük, hogy ezt üzleti szempontból hova lehet elhelyezni, az az én kreativitásomat is megdolgoztatja. Nincs igazából olyan ötlet, aminek egy kis átformálással ne lehessen piacot találni. Meg kell nézni, hogy gazdaságilag mennyire igényli a beruházást és a fejlesztést. Ha jelen pillanatban ezzel nem éri meg annyira foglalkozni, azt jegeljük. De ha van egy jó ötletünk, azt minden oldalról megvizsgáljuk, és próbáljuk úgy formálni, hogy piacképes legyen.

” Nincs igazából olyan ötlet, aminek egy kis átformálással ne lehessen piacot találni”


Kérés esetén elhagyjátok a saját logótokat a megrendelő kedvéért… Jobban szükséges a magyar piacon az ilyen fajta rugalmasság, vagy ez egész Európában alapvető igény?

Nándor: A márkánk filozófiájához hozzá tartozik a rugalmasság. Akiknek csak az a fontos, hogy terméket értékesítsenek, azoknak nem feltétlenül szükséges a rugalmasság, mert csak elárasztják az adott termékkel a piacot, a lehető legalacsonyabb áron. Mi viszont nem csak termékeket adunk, hanem egyfajta üzenetet is, hogy számunkra fontos a minőségen túl, a vásárló is, aki lehet, hogy szívesen látna saját illusztrációt az adott terméken.

Egyedi megrendelés esetén például egy MacBook Air-re vagy egy Sony Pro-ra úgy készítünk tokot, hogy megkérdezzük a megrendelőt, a leendő használóját, hogy számára mi a fontos, mi legyen benne, mi tudjon csinálni a tokban lévő eszközzel. Szerintünk mindenféleképpen fontos az ilyen jellegű rugalmasság, mert van rá igény.

„Mi viszont nem csak termékeket adunk, hanem egyfajta üzenetet is”


A weboldalatokon olvastam, hogy sok esetben a designerek szép, de funkcionálisan nem komfortos tárgyakat terveznek. Ez alapvetően igaz vagy inkább magyar jellegzetesség?

András: A legalapvetőbb szolgáltatásunknál, az arculattervezésnél a megtalált ügyfelek mindig olyan arculatot kívánnak tőlünk, amik univerzálisan felhasználhatóak, tehát ha a cég profiljába nem illő célcsoport nézi az ő arculatát, annak is tetsszen. Ez igaz a tárgyainkra is.

Az elmúlt öt évben elindult egy olyan design forradalom, ami nagyon jót tesz a magyar piacnak, de tény, hogy nem lehet csak magyar piacra dolgozni. Mi szeretünk itt jelen lenni, tudják, hogy itt vagyunk, pár hónapos a cégünk, de már szereztünk itt-ott hírnevet, ezen dolgozunk.

Mikor megfogalmazódott, hogy nem csak az esztétikára helyezzük a hangsúlyt, nagyon részletesen megnéztünk nagy márkákat. A legtöbbnek van már egy kiforrott designja, csak a külsőségekre épül, és nem igazán foglalkozik a funkciókkal. Mi viszont ha tokot tervezünk, szeretjük, ha abban a telefont például lehet tölteni is lehet. Ezek a finom apróságok határozzák meg azt, hogy mi azt gondolhatjuk, hogy többet tudunk adni. Szeretnénk, ha ez egy hangsúlyos dolog lenne, az ügyfél ne csak egy szép tárgyat, hanem egy használható és szép tárgyat kapjon.

Úgy gondolom, hogy ez nem csak magyar jellegzetesség. A legtöbb iskolában ha designert képeznek, akkor elsősorban művészt oktatnak, és ez a mentalitás megmutatkozik a későbbi munkáikban is. Melléjük kell egy olyan ember, aki ezt az egészet kordában tudja tartani és kontrollálni, hogy tényleg olyan termékeket tervezzenek, amik funkciójukban is kielégítik a vásárlót.

„Az elmúlt öt évben elindult egy olyan design forradalom, ami nagyon jót tesz a magyar piacnak, de tény, hogy nem lehet csak magyar piacra dolgozni”


Említettétek a magyar designforradalmat. Várhat olyan felemelkedés a magyar designéletre, mint amilyen felemelkedés megfigyelhető volt a magyar divatéletben?

András: Szerintem Közép-Európába meghatározható lehet a magyar design, ha a magyar design rendezvények kinövik magukat nemzetközi szintre. Ha lesz itt valami óriási nagy hepaj, akkor az adna egy intenzív lökést az egésznek, mert egy ilyen fesztiválra ráépül az infrastruktúra és a vendéglátóipar is. Ez is része lehet a növekvő turisztikai forgalomnak a fővárosban. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a jövőben. Arról nem is beszélve, hogy a kormány is támogatja a designereket, meg van a Moholy ösztöndíj, rengeteg startupot támogató pályázat, mentori programok a Design Terminálban és a Moholy Nagy Művészeti Egyetemen.

Nándor: Európában mindenki tisztában van azzal, hogy a magyar nagyon kreatív nép. Sok tehetséges alkotó, designer és művész van jelen, akiknek jelenleg nincs akkora hangsúlya sem Európában, sem Magyarországon, sem világviszonylatban. Látjuk a törekvéseket arra a MOME, a Design Terminál, vagy a kormány által, hogy a tehetséges embereket, akik itt élnek bemutassák és megismertessék. De szerintem ennek kell minimum egy öt-tíz éves lefutás.

De van mire építeni. A folyamat, ahogy Andris is mondta, elindult. A magyar design lehet egy olyan név az elkövetkezendő tíz-tizenöt évben, hogy ha valaki azt hallja, hogy valamit Magyarországon terveztek, arról elhiszi, hogy minőségi és megbízható. Mindemellett sok nemzetközi díjat visznek el a magyarok. Amihez nem rég mi is hozzá tudtunk járulni, a European Sign Award első helyezésével.

„Európában mindenki tisztában van azzal, hogy a magyar nagyon kreatív nép”


András: És ha nem is nyerik meg, közel vannak a tűzhöz. És ez a lényeg.

Nándor: Én bízok benne, hogy az irányvonal, ami elindult nem fog megszakadni, hanem jobban fejlődik. Mi bízunk ebben, és akarjuk is, hogy ez megtörténjen, mert mi ragaszkodunk ahhoz, hogy itt maradjunk. Bázisként mindenképpen Budapestet és Magyarországot szeretnénk megtartani. Célunk, hogy külföldre is dolgozzunk, de nem akarunk külföldre menni és ott dolgozni.

A Remember the Lion weboldalát ITT találhatjátok, Facebook-oldalukat pedig ITT!

További interjúinkat ITT találhatjátok!